2015-11-19

Експериментът с мравката и стоножката

Много обичам да показвам на децата, че нищо не е черно-бяло, а всичко зависи от гледната точка.

Вчера четохме приказката "Какво разказа Луната" по Методи Бежански (Тук можете да видите текста ѝ от читанката). Въпросът накрая беше "С кои от героите искате да бъдете приятели и с кои - не? Защо?" Идеята беше да поразсъждават над качествата, които героите имат и действията, с които ги показват.

След като приключихме с тази част, дойде ред на експеримента.
"Ти харесваш ли Мравката?" - посочих аз едно от децата.
"Дааа!" - отговори то.
(и нормално - тя е "положителният герой", с нея трябва да се идентифицират, защото помага на приятелката си и т.н. Обаче какво ще стане, ако...)
"Добре. Представи си сега, че не я харесваш."
"Ама как така? Аз я харесвам! Тя е добрата!"
"Нищо. Представи си, че си съвсем друг човек, който изобщо, ама изобщо не я харесва. Кажи ми защо, като обаче използваш за доказателство нещата, които пише в текста."

След първоначалната паника, просто видях как се запалиха онези огънчета в детските очи. Стана им интересно, започнаха да си представят, да разсъждават! И ето част от мислите, до които стигнаха:

"Нали в текста има един момент, в който Васето ѝ говори, а тя не отговаря? Според мен мравката е високомерна и само се прави, че не я чува."
"Според мен тя само се преструва, че ѝ е тежък товара, за да може някой да я пренесе до върха на дървото."
"И виж само как спира по средата на пътя и си седи, И как дяволито се усмихва, според мен нещо лошо крои!"
"А тя може и да лъже, че горе я чака нейната приятелка. Няма доказателство, че я чака."

После дойде редът на стоножката и тук вече децата искрено ме изненадаха! Аз самата на пръв поглед не можех да намеря нито едно положително нейно качество, но те успяха!

"Аз мисля, че тя е самостоятелна и е хубаво, че не се оставя никой да я спре."
"Не позволява на никой да ѝ се качва на главата."
"Когато Васето ѝ подвиква и е груба с нея, тя не спира, за да се кара с нея, а си замълчава."

За съжаление не ни остана време за другите герои от приказката (Васето и Луната). Много ми е интересно дали децата щяха да стигнат до "Ами тя Луната само си седи и гледа отгоре, всъщност изобщо не помага на мравката" (което ми хрумна на мен, когато прочетох за пръв път приказката).

Какво мислите за този тип експеримент? Бихте ли го опитали с вашите деца? :)

Няма коментари:

Публикуване на коментар